Research: analyse (Lia + Claire)

Vragen:

Hoe ondersteunt de vormgeving de inhoud?

Is de inhoud passend bij de doelgroep?

Hoe staat het narratief tegenover de vormgeving?

Hoe is humor gebruikt?

Hoe werken de stijl, de doelgroep, het narratief en de inhoud samen?

Handleidingen

Mosquito

  • De vormgeving is heel erg simpel; silhouetten zijn gebruikt terwijl de mug gedetaileerder is met een duidelijk karakter. Hierdoor wordt de aandacht op de mug gehouden, waar het allemaal om gaat. Kleurgebruik is passend bij het verhaal: rood voor bloed. De mug heeft een humoristische karakter, waardoor hij je aandacht nog meer trekt tot zichzelf. De woorden ondersteunen het narratief en zijn niet afleidend.
  • Het narratief en de vormgeving zijn allebei simpel en voor iedereen begrijpelijk. Ze werken goed samen. Als het narratief overdreven was en humoristisch dan zou het wat kinderlijk(er) overkomen.
  • Doelgroep: middelbare school. Het is niet ingewikkeld, alles is simpel, begrijpelijk voor het algemene publiek. De vormgeving is humoristisch waardoor het goed is voor het algemene publiek/tieners, omdat het niet te serieus is en de aandacht van mensen erbij houdt.
  • Humor is goed in deze handleiding. De humor zet de aandacht ook op de mug; de mug is de hoofdpersoon. De mug is heel erg onaangenaam en de vormgeving zorgt ervoor dat de mug als het kwaad wordt gezien: hij is als de duivel afgebeeld, er is een rode achtergrond, de vormgeving van de mug is passend bij zijn karakteristieken: gemeen, hoekig, irritant. Het geluid ondersteunt de irritatie die mensen hebben voor muggen. –> Alles ondersteunt het kwaad en irritatie van een mug.

Fossielen

  • De vormgeving is simpel. Net als de handleiding over de mug is de hoofdpersoon gedetaileerder dan zijn omgeving, meestal gecentreerd, waardoor de aandacht op hem gehouden wordt.
  • Het narratief is goed. De spreker is enthousiast, zijn stem is niet monotoon, hij vertelt het verhaal op een humoristische manier. Zijn stem vormt eigenlijk een contrast met de vormgeving. De vormgeving is simpel en niet erg dynamisch, terwijl zijn stem erg dynamisch is.
  • Het verhaal is niet gefocust op bijv. een mammoet als fossiel, maar op de mens, op jou als fossiel. Hierdoor is het verhaal al een beetje raar, maar hierdoor kan de kijker zich inleven in de rol van de hoofdpersoon. De humor is niet te overdreven, maar leuk omdat het een saai onderwerp is. Het is zwarte humor – het gaat over dood en het is wat depressief – maar de vormgeving – redelijk licht en optimistisch – vormt een balans met de zwarte humor waardoor het niet zo depressief en donker is.
  • Doelgroep: algemene publiek/jeugd. Het is simpel, het gaat niet heel erg in op het wetenschappelijke en ingewikkelde gedeelte van fossielen, waardoor het makkelijk te volgen is.
  • Alles werkt samen omdat er een balans is tussen alles: het druk, enthousiast, dynamisch narratief met de simpele vormgeving, de zwarte humor met de lichte vormgeving. Het is simpel genoeg voor de doelgroep.

Superpowers:

  • De vormgeving past bij de inhoud. Het gaat over superkrachten, die komen vooral voor bij comic books en daarom is de stijl van comics gebruikt. Maar er is vaak te veel op het scherm. Meestal gebeurt er iets erg dynamisch op het scherm terwijl er nog gepraat wordt, waardoor het moeilijk is om te focussen op wat er verteld wordt. De tekst en het narratief overlappen elkaar telkens; de tekst vult niet aan op het narratief.
  • Doelgroep: superhero/comic book lovers, iedereen die ooit een superheld wilde zijn. De inhoud past goed bij de doelgroep, omdat het die thema van superhelden heeft. Er wordt ook natuurkundige feiten en formules heel snel opgenoemd, omdat die niet zo belangrijk zijn voor het verhaal. Het gaat meer over het verhaal en de superkracht dan de wetenschap erachter.
  • Het narratief past heel erg bij het verhaal, de thema en vooral de stijl. Het gaat over een superheld, het is enthousiast verteld, dynamisch. Het is wel soms iets te overdreven: bijv. als de spreker de pijn van de hoofdpersoon. Maar het houdt je aandacht er wel bij. Het kan voor iemand wel grappig zijn, maar het kan ook ongemakkelijk zijn (bijv. voor mij (Claire)). Misschien maakt hij zijn eigen sound effects omdat er vaak sound effects in comics worden gebruikt (denk aan KAPOW!)
  • Humor zit in de stem en in de vormgeving. De emoties van de mensen zijn heel erg overdreven en het narratief ook; dat past bij de vormgeving van een comic book.
  • Het is eigenlijk een bewegende comic book. Alles sluit aan bij de thema ‘SUPER’: alles is overdreven en dynamisch.

CONCLUSIE:

Humor is bij deze handleiding erg belangrijk. Het houdt de aandacht van de kijker, het maakt onaangename onderwerpen lichter en het past goed bij een bepaalde thema waar alles wat overdreven is. De humor kan in de vormgeving of narratief zijn, maar als ze in ze allebei zijn kan het overdreven zijn, maar als het aansluit bij de thema (zoals bij ‘If superpowers were real:…’ dan werkt het wel.

De doelgroep lijkt voor alle drie handleidingen algemeen te zijn. De inhoud is niet te ingewikkeld. Ze zijn alle drie niet te serieus; het is meer basiskennis en dus bestemd voor algemene publiek.

Deze handleidingen werken goed omdat er een duidelijk balans is tussen narratief en inhoud en humor, behalve als het goed aansluit bij de thema – zoals bij die over superkrachten.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s