Research: promo’s

Gravity (2014) trailer

In verhouding tot mijn visie van de opdracht is deze trailer een goed voorbeeld van hoe ik bepaalde dingen kan laten zien, maar het hele verhaal niet verklappen. In andere woorden: hoe ik de promo spannend zou kunnen maken in het gebruik van beeld en geluid. Ik wil niet helemaal laten zien wat het festival is en vertellen hoe het gaat worden. Ik wil dat mensen meer willen weten en zelf gaan uitzoeken wat de festival is. Net als bij deze trailer verklap ik niet alles.

Maker: commercieel.

The Double (2014) trailer

Net als de Gravity trailer is deze trailer zo in elkaar gezet dat het spanning oproept. Als kijker wil je weten wat er gebeurt in het verhaal. Ik wil dat de promo ook mensen aantrekt met een spannende/interessante verhaal. De kijker moet meer willen weten. Met beeld en geluid wil ik in de promo mensen aantrekken en niet alles verklappen.

Maker: commercieel

Old Spice ‘Meet Mr Wolfdog’ 2013

Voor de promo vind ik het leuk als er een verhaal in zit en dat er niet alleen informatie te zien is. ‘Meet Mr Wolfdog’ is een voorbeeld van een reclame waarin een heel verhaal wordt verteld op een absurd manier om ervoor te zorgen dat je aan Old Spice blijft denken en hun producten te kopen. Door het grappig en absurd te vertellen wordt het een leuke reclame ie je niet erg vindt om te kijken. Ik wil een leuke promo die leuk is om te kijken waardoor je ook de festival leuk gaat vinden. Dat kan met een absurd en grappig verhaal zoals bij deze reclame.

Maker: commercieel

Old Spice ‘The Man Your Man Could Smell Like’ 2010

Net als bij ‘Meet Mr Wolfdog’ wordt bij deze reclame de meest absurde dingen getoond die zouden kunnen gebeuren als je hun product koopt. Maar de doelgroep zelf wordt niet aangesproken. Vrouwen zijn bij deze reclame de doelgroep om overtuigd te worden om dit product voor hun man te kopen. Het is een gekke draai op een reclame, maar erg leuk gedaan door het grappig en absurd te houden. Grappig en absurd past bij Old Spice en daardoor kan qua narratief bijna alles verteld en getoond worden, maar het moet wel origineel blijven en uiteindelijk om het product gaan.

Maker: commercieel

OREO ‘Wonderfilled’ (2013)

Oreo is erg slim geweest met deze reclame. Oreo heeft een hele andere betekenis gekregen. Het is niet meer een koekje, maar een manier om vrienden te maken en mensen blij te maken. Oreo laat allemaal ‘onmogelijke’ en ‘onwaarschijnlijke’ dingen zien in deze reclame die alleen maar mogelijk zijn met een Oreo koekje. Het is visueel erg leuk met leuke transities, en het heeft een heel leuk liedje. Voor de promo zou ik ook de betekenis van de festival kunnen uitwerken en daar een heel concept en verhaal bij bedenken. Ik vind de betekenis van het product/onderwerp altijd belangrijk bij zulke opdrachten, daar ga ik dan ook aan denken bij het maken van deze promo.

Maker: commercieel

FMFA 2014: Official Festival Promo

Dit is een voorbeeld van hoe je een festival kan promoten: door elke artiest op te noemen in een dergelijke ‘tribal’-thema. Ik wil dit niet voor de promo. Het is een hele lange promo, maar door steeds artiesten op te noemen wordt het een beetje saai. Er is niet/nauwelijks echt narratief/verhaal. Het is alleen de bedoeling van deze promo dat je weet wat er te wachten staat op deze promo. Ik wil een verhaal vertellen voor de promo en niet zoals deze festival promo, gewoon de één na de ander naam opnoemen.

Maker: commercieel

Wonder Core commercial (2014)

In 30 seconden  wordt een product in verschillende situaties gebruikt waar het eigenlijk niet thuishoort. Waar het bij dit reclame overgaat is dat wanneer je valt je wordt opgevangen door Wonder Core, een fitness apparaat. Het is een absurde reclame die in je hoofd blijft zitten. Voor de promo zou ik één aspect van de festival kunnen nemen en die in andere grappige/onverwachte situaties zetten met een karakter. Maar dat is niet wat ik wil. Ik vind verhalen fijn.  Het is goed om te zien dat het leuk kan en dat er in 30 seconden heel veel getoond en non-verbaal gezegd kan wordne.

Maker: commercieel

Tony Zagoraios – DIGITIZED 

Voor de opening van een zekere ‘design conference’ is deze animatie gemaakt. Visueel sprak het me heel erg aan. Ook qua geluid zit het heel goed in elkaar. Er is niet echt een narratief nodig omdat het om ‘design’ gaat. Het visuele is et belangrijkste. naast beelden zijn de namen van designers het enige wat er verder nog te zien is. Het narratieve is niet wat met heetft aangesproken, maar juist het visuele. Ik weet niet zeker wat het is en wat het allemaal inhoudt, maar ik wil het weten. Ik wil meer zien van zulke animaties. Visueel kan dus een belangrijk methode zijn om de aandacht van mensen te trekken. In een andere situatie, met een ander product/onderwerp zou wat narratief nodig zijn omdat het dan niet over ‘design’/het visuele gaat.

Maker: autonoom

JUNKSPACE – Annecy opening 2010 – CRCR

Annecy is een animatie festival. Voor een opening daarvoor is eigenlijk dan alleen een animatie nodig waar ook een verhaal aan verbonden kan zijn. De opening van CRCR heeft een verhaal die niet essentieel is voor de festival; het is slechts een opening. Maar in een korte animatie met geen woorden kan heel veel gezegd worden. Deze opening is voor mij een goed voorbeeld van wat ik wil voor de promo. Ik wil zonder woorden een verhaal vertellen, met mooie beelden en kleuren. Mensen moeten aangetrokken worden tot het festival na het zien van mooie beelden en een narratief die leuk is en aan het festival verbonden is.

Maker: autonoom


Ik denk dat ik zelf als maker meer richting het autonome wil gaan in de toekomst. Ik houd ervan om zelf – vrij van restricties – een verhaal te bedenken en mijn eigen visie te laten zien. Commercieel kan natuurlijk ook best autonoom gewerkt worden, maar voor mijn gevoel ben je altijd gebonden aan iets – een product, een plaats etc. Ik vind het leuk om iets te bedenken gebonden aan een onderwerp of iets anders, ik kan dan snel ideeën bedenken daaromheen. Maar ik vind het het fijnst om niet gebonden te zijn aan iets en zelf kunnen bepalen wat ik wil en wat moet.

Leave a Reply

